Duurzame chocoladeverpakkingen vormen al een tijdje een uitdaging voor chocolade- en zoetwarenproducenten. Het vinden van een duurzaam alternatief voor de traditionele verpakkingen met dezelfde technische kenmerken en directe goedkeuring voor voedselcontact was niet eenvoudig.

Chocoladerepen worden meestal op twee manieren verpakt: aluminiumfolie (in direct contact met de chocolade) en een decoratieve papieren hoes die over de hele reep past, of PET-folie, dient als primaire en secundaire verpakking.

Hoewel beide opties technisch perfect zijn voor het verpakken van chocolade, zijn steeds meer merken en consumenten op zoek naar duurzamere en milieuvriendelijke verpakkingskeuzes. De traditionele verpakkingen zijn moeilijk te recyclen en chocoladefabrikanten willen graag afstand nemen van de twee verschillende wikkelelementen van aluminium en papieren chocoladeverpakkingen, die duurder en tijdrovender kunnen zijn om te produceren.

De visuele aantrekkingskracht van chocoladeverpakkingen behouden

Op het eerste gezicht lijkt papier een ideale vervanging voor zowel PET als de aluminiumfolie met een papieren hoes. Voor sommige merken kan papier voor direct voedselcontact een perfecte oplossing zijn: vorig jaar maakte Nestlé’s merk KitKat in Japan met succes de overstap.

Dat gezegd hebbende, is het voor veel bedrijven nog steeds niet zo eenvoudig: veel chocoladeproducenten hebben hun producten op de markt gebracht rond een rijk, decadent en premium product, en glanzende looks voor chocoladeverpakkingen zijn een sterke voorkeur van consumenten en het merk zelf. Vooral voor grotere, multinational bedrijven met bekende chocolademerken, mag de overgang naar recyclebare verpakkingen voor chocolade niet ten koste gaan van de premium uitstraling van hun chocoladerepen, noch ten koste van het verlies van de visuele aantrekkingskracht die de consument verwacht.

Verpakkingsmaterialen geschikt voor direct voedselcontact

Hoewel de meeste chocoladeproducenten graag overgaan op milieuvriendelijke verpakkingen, willen vooral de fabrikanten die in het verleden PET hebben gebruikt graag de ‘one-stop-shop’-verpakking behouden. Hiermee bedoelen we het gebruik van een chocoladeverpakkingsmateriaal dat geschikt is voor direct voedselcontact, in plaats van over te gaan op een wikkeloptie met een hoes. Snelheid, gemak en de trend naar eenvoudigere, minder verkwistende verpakkingen leiden de trend.

Werken met een vertrouwde producent die beschikt over de juiste apparatuur, kwalificaties en kennis van hoe ze verpakkingen kunnen produceren voor direct voedselcontact, is ook een belangrijke overweging voor merken die veranderingen willen aanbrengen in hun toeleveringsketen voor verpakkingen.

Chocolade doos

Tegenwoordig zijn er veel verschillende producenten die milieuvriendelijke verpakkingen fabriceren. Deze producenten maken bijvoorbeeld een chocolade doos van een milieuvriendelijke verpakking. Deze produceten fabriceren milieuvriendelijke en recyclebare verpakkingen van een hoogwaardige kwaliteit.